Drahí bratia a sestry,
v situácii pandémie sa kvôli ochrane zdravia veriacich dočasne pristúpilo
k rozdávaniu svätého prijímania do rúk. Po dôkladnom zvážení okolností a súčasnej
cirkevnej praxe sa slovenskí biskupi rozhodli, že táto možnosť zostane zachovaná
aj do budúcna.
Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí potvrdila toto rozhodnutie
Konferencie biskupov Slovenska. Prijímať Eucharistiu do rúk bude preto možné
aj po skončení pandemickej situácie. Veriaci sa môžu slobodne rozhodnúť, ako prijmú
Telo Kristovo: prijatie do úst ako aj prijímanie do rúk sú rovnako legitímne.
Ďakujeme Vám za úctu a zbožnosť, ktorú ste viacero mesiacov prejavovali
pri prijímaní Pánovho Tela do rúk, s ohľadom na pandemické okolnosti. Duchovných
otcov prosíme, aby sa naďalej starali o správnu katechézu: Eucharistia nech je všade
uctievaná a prijímaná v súlade s katolíckou náukou.
S láskou i naliehavo zdôrazňujeme, aby sme Kristovo Telo prijímali vždy náležite
disponovaní a v posväcujúcej milosti. Eucharistia je pre nás najcennejším pokladom,
prameňom života Cirkvi i každého kresťana.
Žehnajú Vás a denne sa za Vás modlia slovenskí biskupi
Vysvetlenie
spôsobu sv. prijímania od kardinála Jozefa Ratzingera (Eucharistia – stredobod
Cirkvi, Mníchov 1978).
Súčasný emeritný pápež Benedikt ešte ako kardinál a mníchovský
arcibiskup povedal na tému spôsobu sv. prijímania tieto slová, ktoré sú aktuálne
i pre nás teraz:
„Najprv by som chcel povedať, že oba spôsoby sv. prijímania – na ruku
i do úst sú možné a chcem poprosiť všetkých kňazov, aby
s pochopením uznávali rozhodnutie každého veriaceho v tejto veci;
Chcel by som okrem toho poprosiť všetkých vás veriacich, aby ste nepodozrievali
tých, ktorí sa rozhodli pre jeden zo spôsobov sv. prijímania. Môžete sa ma však
spýtať: Keď ide o Sviatosť Oltárnu je správne hovoriť o tolerancii?
Pravda je však taká, že až do IX. storočia sa Eucharistia prijímala postojačky
na ruku. Iste, to nemusí znamenať, že to musí ostať vždy tak, pretože veľké
a krásne na Cirkvi je to, že rastie, že dozrieva, že chápe tajomstvo stále
hlbšie. Napokon aj vývoj, ktorý začal po IX. storočí, mal ako prejav úcty voči
Eucharistii svoje opodstatnenie a svoje dobré dôvody. Avšak musíme povedať
aj to, že Cirkev počas deviatich storočí neslávila Eucharistiu nehodne. Keď
čítame texty svätých otcov, vidíme s akým duchom úcty prijímali
Eucharistiu. U sv. Cyrila Jeruzalemského zo IV. storočia nachádzame zvlášť
krásny text. Vo svojej krstnej katechéze vysvetľuje tým, čo sa pripravujú na
sv. prijímanie, ako to majú robiť. Zo svojich rúk majú vytvoriť trón, položiť
pravú ruku na ľavú, aby sa stala trónom pre Kráľa a súčasne, aby znázorňovala
kríž. Išlo mu o tento symbolický prejav plný krásy a hĺbky: Ruky
človeka vytvárajú kríž, ktorý sa stáva trónom, na ktorý zostúpi Kráľ. Vystretá
otvorená ruka sa tak môže stať znakom vzťahu človeka k Pánovi, svoje ruky
otvára pre Neho, aby sa tak stali nástrojom Jeho blízkosti, trónom Jeho
milosrdenstva v tomto svete (Mystagogická
katechéza V 21, ed. A. Piédagrel
1966 (Sources chrétiennes
126, 170 ff); übers. u. eingel. von G. Röwekamp, Freiburg 1992 (Fontes Christiani, Bd 7, S. 162 f.); vgl. J. A. Jungmann, Missarum Sollemnia II (Freiburg 1952) 469; zur rituellen Gestaltung der Kommunion der Gläubigen in der Geschichte 463-486.
Kto toto zváži, spozná: Je nesprávne sporiť sa o tento či iný
postoj. Sporiť sa musíme a môžeme iba o to, o čo zápasila Cirkev
pred a po IX. storočí, totiž o úctu srdca, ktoré sa skláňa pred Božím
tajomstvom, ktoré sa kladie do našich rúk. Pritom nesmieme zabúdať, že nielen
naše ruky sú nečisté, lež aj náš jazyk a aj naše srdce a že
s jazykom neraz viac hrešíme ako s rukami. Veľkou odvahou
a súčasne vyjadrením Božej milosrdnej lásky je to, že sa Ho môžeme dotýkať
nielen rukou a jazykom, lež i našim srdcom. Že Pán vstupuje do nás a
chce byť v nás, chce s nami žiť a chce sa stať stredobodom nášho
života a jeho premeny.
(Joseph Kardinal
Ratzinger, Gott ist uns nah, Eucharistie: Mitte des Lebens)
PS: V súvislosti so spôsobom prijímania na
ruku, ktoré opisuje Cyril Jeruzalemský, by som navrhoval dať do zátvorky
praktickú poznámku: vzhľadom na to, že v súčasnosti sa používajú malé hostie,
bolo by zrejme praktickejšie dávať ľavú ruku na pravú a z nej si potom pravou
rukou klásť hostiu do úst.